maandag 26 november 2012

Inzending 13: Bewust gebruik van Social Media

Bewust gebruik van Social Media

door: 
Rona Lichtenberg

Social media, we kunnen er niet meer buiten. We twitteren, facebooken, bloggen en what’s appen er lustig op los. Ook ik doe daar aan mee en het heeft me al veel gebracht. Spontaan bedachten –tot op dat moment- volkomen vreemden leuke acties om aandacht te genereren voor mijn boek door het te koppelen aan hun eigen (passende) product. Een aankondiging van een lezing in den lande leverde reacties op van mensen die daar in de buurt woonden: ‘Leuk, ik kom’. Ze zaten inderdaad in de zaal en met een aantal heb ik nog steeds contact omdat we gezamenlijke interesses bleken te hebben. Geweldig vind ik op Twitter #DTV oftewel Durf Te Vragen. Soms heb je binnen de kortste keren een antwoord op een vraag waarvan je niet eens wist waar je moest beginnen met hem te stellen. Zelfs mijn moeder van 84 begrijpt dit systeem heel goed, laatst zei ze, toen ik me afvroeg hoe ik achter iets moest zien te komen: ‘Dan vraag je dat toch gewoon op Twitter.’ Daar had ik zelf nog niet aan gedacht op dat moment.

Het mooie aan social media is voor mij dat het kan helpen te verbinden. Met minimale inspanning komen contacten tot stand. Het maakt niet meer uit waar mensen wonen, al is het aan de andere kant van de wereld, ze zijn maar een muisklik ver weg. De kruisbestuivingen die plaatsvinden vind ik ook grandioos. Hoe makkelijk is het om iemand een re-tweet te gunnen of een omhoog gestoken duim waardoor jouw volgers of vrienden ook die oproep zien voor een baan, een thuis voor een hond uit Kroatië en ga zo maar door. Je zou er een hele dag mee bezig kunnen zijn, en dat doen sommige mensen dan ook.

What’s app heeft het bellen zo goed als vervangen en de gratis berichtjes vliegen over en weer. Ik vraag me soms serieus af of mensen nog wel met elkaar kunnen praten of dat straks alles via schermpjes gaat. Laatst las ik een artikel van een professor in de neurologie die vreesde dat er een generatie opgroeit die niet meer weet hoe face to face te communiceren. Doordat hun contacten zich grotendeels via apparatuur afspelen ontwikkelen ze geen empathie (oh, die kijkt triest, blij, reageert gepikeerd, snapt de boodschap niet a.d.h.v gezichtsuitdrukkingen) en er ontstaat een grote disbalans tussen de twee hersenhelften. Een bevriende arts merkt aan ‘de jeugd’ (het is niet! mijn bedoeling om iedereen over een kam te scheren) dat ze afhaken zodra hij meer dan een paar korte vragen stelt waarop hij zeer korte antwoorden krijgt. Vraagt hij verder dan reageren ze geërgerd. Hij denkt dat hij op zo’n moment eigenlijk zou moeten gaan what’s appen om dan waarschijnlijk wel verder zou komen. Persoonlijk word ik dol als iemand in mijn omgeving voortdurend met zijn smartphone bezig is. Ze zijn bijna vergroeit met het ding dat een godganse dag bliepjes producerend de aandacht vraagt. Zijn er werkplekken waar dit getolereerd wordt? Hoeveel tijd gaat daar niet in zitten omgerekend over een hele dag? Natuurlijk is het helemaal prima om er gebruik van te maken maar bij sommige mensen lijkt het er op alsof ze er geen seconde buiten kunnen. Ze zijn vastgekleefd aan hun telefoon, wat ze ook doen ze hebben hem in hun hand. Hij gaat mee naar het toilet, ligt naast het bed en krijgt meer aandacht dan partner, kinderen of huisdieren. Het enge eraan vind ik dat het zo dwingend is, ieder piepje genereert een acute reactie. 

Social media heeft ons een hoop gebracht, we kunnen er niet meer buiten. Maar het heeft zeker ook zijn negatieve kanten. Zo begint de sociale controle, die we kennen uit kleine gemeenschappen (lees dorpen) en die ik persoonlijk ken uit mijn ervaringen met een andere cultuur, weer de kop op te steken! Je zegt tegen een vriendin dat je geen zin hebt om die avond af te spreken omdat je thuis een en ander te doen hebt. Op het moment dat je het kantoor uitstapt realiseer je je dat het prachtig weer is en besluit eerst even over het strand te gaan wandelen voordat je naar huis gaat. Lopend langs de waterkant geniet je zo dat je meent het te moeten delen en je stuurt een tweet de wereld in waarop je prompt de verongelijkte opmerking van de betreffende vriendin krijgt ‘dat ze dacht dat je dingen te doen had maar nu loop je blijkbaar over het strand…’ En deze hoorde ik laatst: Een jaloerse partner houdt angstvallig het what’s app gedrag van zijn lief in de gaten en vergelijkt dat met degene waarvan hij vermoedt dat die contact heeft met zijn geliefde. Zijn ze, God betere het, een aantal keren gelijktijdig online dan is het huis te klein. Is dit echt wat we willen? Ik wil dit in ieder geval niet.

In de trein hoorde ik een paar jonge meiden overleggen hoe ze ‘last seen’ uit konden schakelen. De druk wordt door het zichtbare online gedrag inderdaad steeds hoger; ‘Zeg, ik zie dat je  mijn bericht gelezen hebt maar ik heb nog geen reactie gekregen.’ Over de vraag of het verzoek in een mail of SMS kan tenminste nog even nagedacht worden om daar vervolgens op je eigen tijd op te reageren.

Er zijn dagelijks een heleboel berichten waarvan ik geniet, die ik interessant vind, waar ik hartelijk om moet lachen of waarvan ik iets nieuws leer. Zomaar een vertederende foto of een gaaf filmpje zijn ook leuk. Een aankondiging van een workshop, lezing, win-actie, nieuws over een onderwerp waarin ik geïnteresseerd ben is ook fijn. Maar berichten als ‘Ik ben nu in de AH’ of ‘Zo, nu even koffie’, ‘Ik eet vanavond spruitjes’ kan ik missen. Echt, ik kan ze missen.

Zelf probeer ik ‘Bewuste Social Media’ te beoefenen. Wat ik daarmee bedoel is dat ik alleen iets de wereld instuur als ik daadwerkelijk iets te melden heb. Is dat niet het geval dan doe ik het simpelweg niet. Daarnaast vind ik het van belang om mijn privé leven te ‘beschermen’, en dat zou voor een heleboel mensen een goed idee zijn gezien wat ik allemaal voorbij zie komen. En dan heb ik het nog niet eens over zoiets simpels als dat het misschien niet zo handig is om te melden wanneer je niet thuis bent. Als je zo nodig moet, doe dat dan achteraf! Verder valt onder ‘Bewuste Social Media’ voor mij ook dat je geen kwetsende teksten post. Probeer letterlijk bewust te zijn van wat je schrijft, neem even een moment om je woorden te checken voordat je op de ‘plaatsen’ knop drukt. Vraag je af: voegt het iets toe, dient dit mijn doel, wil ik met deze tekst over twee jaar ook nog geassocieerd worden, profileer ik mezelf op een manier waar ik volkomen achtersta?

Social media is helemaal fijn en ik zou het node missen maar ik let zeker op dat ik me er niet helemaal in verlies. Van het ene bericht via de volgende link ben je zo uren verder. Prima voor een regenachtige zondagmiddag maar aan het einde van de dag tot de conclusie komen dat er niets terecht is gekomen van de dingen die je wilde doen is geen fijn gevoel. Zeker niet als je dat voor de zoveelste keer op rij overkomt. Dus, probeer eens een beetje ‘Bewuste Social Media’, het zou zo maar eens goed kunnen bevallen. En misschien wennen onze ‘vrienden’ of ‘volgers’ er dan weer langzaam aan dat hun berichtje pas de volgende dag gelezen wordt en vinden ze dat normaal.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten